Gadu na Głos

Jak rozmawiać z dziećmi o niepełnosprawności?

Jak rozmawiać z dziećmi o niepełnosprawności?

Do niedawna niepełnosprawność, czy to fizyczna czy umysłowa była w społeczności prawdziwym tematem tabu. Obecnie jednak nie jest ona zjawiskiem anormalnym, a wręcz przeciwnie, trzeba o tym rozmawiać, szczególnie z własną pociechą. Tak więc jak rozmawiać z dziećmi o niepełnosprawności?

Ten artykuł jest owocem współpracy naszej redakcji z portalem internetowym pcpedia.pl

Jak rozmawiać z dziećmi i niepełnosprawności i radzić sobie z „trudnymi” pytaniami?

Niepełnosprawność dotyka nie tylko osoby dorosłe, ale także i dzieci. Tak naprawdę z przeciwnościami losu i trudnościami możemy spotkać się obecnie nie tylko w szpitalu, ale także i w szkole, pracy, sklepie czy nawet podczas spaceru w parku. Oczywiście niesamowitą cechą charakterystyczną każdego dziecka jest to, że chce ono dowiedzieć się jak najwięcej i chce jak najlepiej poznać i zrozumieć świat. Wobec tego rodzice powinni przygotować się na to, że z pewnością nie unikną ich pytania o niepełnosprawność. Co więcej, dziecko będzie je zadawać bez żadnego skrępowania, a także i bez żadnej ironii. Co jednak najważniejsze, dziecko takie pytania potrafi zadać bez taktu. Wobec tego z dziećmi o niepełnosprawności trzeba rozmawiać, a także wyjaśniać wszystko w taki sposób, by nie pozostawiać im wątpliwości. Tylko i wyłącznie wtedy dziecko będzie mogło się nauczyć szacunku i respektowania osób, bez względu na ich wygląd, czy poziom sprawności intelektualnej. W związku z tym, że maluchy tak chętnie zadają pytania, z pewnością wielu rodziców przyzna, że bywają one trudne i często zawstydzające. Niemniej jednak, to właśnie rodzice w większości przypadków po prostu nie wiedzą, jak można na nie odpowiedzieć. Są również takie tematy, których dorośli nie poruszają nawet między sobą, jednak dziecko nie omieszka o nie zapytać. Jest ono bowiem ciekawe świata i chce zrozumieć. Z tego też powodu rodzice nie powinni obawiać się rozmów o niepełnosprawności, a już na pewno nie powinni ich unikać. Warto więc zrozumieć, że zarówno małe dziewczynki jak i mali chłopcy pod żadnym pozorem nie postrzegają osób z niepełnosprawnością jako gorszych bądź dziwnych. Takiego patrzenia na nie, najczęściej uczą się już do dorosłych. Dzieci nie mają złych intencji zadając „trudne” pytania, a ich głównym celem jest po prostu zrozumienie. Oczywiście rodziców obowiązkiem jest wyjaśnienie zasad i reguł, które w obecności osób z niepełnosprawnościami obowiązują.

Jak rozmawiać z dzieckiem o niepełnosprawności – wskazówki dla rodziców

Przede wszystkim rodzice nie powinni rozmawiać z dzieckiem o niepełnosprawności, przedstawiając ją jako coś nienormalnego i niepożądanego. Niepełnosprawność obecnie to zjawisko całkowicie naturalne i tak też powinno ono być przedstawiane. Nie warto również odkładać tego typu rozmowy „na później”, gdyż dziecko z pewnością nie ustąpi w zadawaniu pytań. Rodzice nie powinni więc czuć się zmieszani, ani zbywać swojej pociechy zdawkowymi odpowiedziami. Nie zapomnijmy o tym, by przedstawić dziecku również całokształt sytuacji. Wyjaśnić w jakich okolicznościach mogły zajść zdarzenia, które sprawiły, że np. dana osoba musiała mieć amputowaną nogę czy rękę, a także dlaczego potrzebuje wózka, by mogła się poruszać. Warto również skupić się na tym, że w obecnym świecie niepełnosprawność nie jest żadną przeszkodzą. Za idealny przykład mogą posłużyć para-sportowcy, którzy obecnie osiągają ogromne sukcesy w różnych dziedzinach sportu, bez względu na to, jak zaawansowana jest ich niepełnosprawność. Warto również poświęcić czas na wyjaśnienie faktu, że niepełnosprawność dla wielu osób jest wyzwaniem, a nie przeszkodą, której nie mogą oni pokonać. Jest to sytuacja, w której zmagają się oni z przeciwnościami losu i z samym sobą, z tego też względu, osoby z niepełnosprawnościami zasługują na to, by okazać im należyty podziw i szacunek. W ten sposób dziecko będzie wstanie zrozumieć, czym ta niepełnosprawność w zasadzie jest, a także co może ją powodować.

Exit mobile version