Gadu na Głos

Jak rozmawiać z ludźmi?

Jak rozmawiać z ludźmi?

Rozmowa z innymi jest integralną częścią codziennego życia. Jednocześnie jest ona podstawą każdej relacji – w pracy, sklepie, w domu czy nawet w związku. Chociaż rozpoczęcie rozmowy może wydawać się łatwym zadaniem, może być również trudne. Wszystko zależy od naszej osobowości, charakteru. Niektórzy ludzie nie ufają innym i dlatego mają trudności z rozmawianiem z innymi. Inni natomiast są otwarci na nowe znajomości, co oznacza, że rozmowa z ludźmi nie stanowi dla nich problemu. Ważne jest jednak, aby nauczyć się komfortowo rozmawiać z ludźmi.

Prezentowany artykuł jest dowodem owocnej współpracy z naszedane.pl

Dialog

Dialog to nic innego jak rozmowa między co najmniej dwojgiem ludzi. Dlatego rozpoczynając rozmowę, należy zwrócić uwagę, czy druga osoba rzeczywiście uczestniczy w rozmowie. Ważne jest, aby nie bać się wyrażania swojej opinii na dany temat i bronić swojego stanowiska z szacunkiem i zrozumieniem. Spróbuj też posłuchać, co mówi do ciebie druga osoba. 

Zaangażowanie i zainteresowanie rozmową

Nie powstrzymuj się, ale otwórz się. Poruszaj nowe, nawet trudne tematy. Nie zniechęcaj się rozmową, nawet jeśli ktoś niekoniecznie ją kontynuuje. Ważne jest też, aby uszanować drugą osobę, choć często chcemy dorzucić przysłowiowe „5 groszy” i wyrazić swoją opinię. Oczywiście byłoby niegrzecznie przerywać swoją opinię, kiedy jeszcze nie skończył. Unikaj stwierdzeń typu „mylisz się”. Postaraj się zrozumieć punkt widzenia rozmówcy, a rozmowa bez wątpienia będzie udana. 

Jak rozmawiać z ludźmi, żeby być zrozumianym? 

Aby nauczyć się swobodnie rozmawiać z innymi, bardzo ważne jest wzajemne zrozumienie. Absolutnie konieczne jest pokazanie ich innym podczas nawiązywania rozmowy. Ale jak możemy mówić, żeby dobrze to zrozumieć? To pytanie jest zdecydowanie w umysłach wielu ludzi. Na początku musimy wziąć pod uwagę nasze oczekiwania wobec rozmówcy i zaoferować mu to samo. Jeśli więc chcemy go zaangażować w rozmowę – powinniśmy zrobić to samo. Nie rób nic innego, gdy z kimś rozmawiasz – nie oglądaj telefonu ani telewizji. Zwróć uwagę na tę osobę. Na pewno otrzymasz to samo z przeciwnej strony. 

Aby dobrze zrozumieć, musisz mieć jasność. Warto używać zwrotów, które będą oczywiste i zrozumiałe dla wszystkich. Dzięki temu rozmówca nie będzie wątpił w nasze intencje. Staraj się unikać sarkazmu lub wszelkiego rodzaju insynuacji – będzie to druga linia podstawowa w znalezieniu tak zwanej mowy rozumu. Należy to szczególnie zauważyć podczas rozmowy z nieznajomymi. Na końcu wypowiedzi dobrze jest po prostu zapytać osobę, z którą rozmawiasz, czy wie, co mamy na myśli w konkretnej sytuacji. Wtedy będziemy pewni, że zostaliśmy dobrze zrozumiani.

Nie bój się popełniać błędów i kontroluj swoje emocje 

Wielu zmaga się z nieśmiałością, której nie mogą przezwyciężyć. Trudno im budować relacje z nieznajomymi, ponieważ po prostu boją się popełniać błędy w rozmowach. Nie warto tak bardzo obawiać się pomyłki – w końcu każdemu z nas może się to przydarzyć, a druga osoba powinna być w pełni zrozumiała. W większości przypadków nadmierne skupienie się na czynieniu dobra jest w oczach rozmówcy bardzo nieefektywne. Idealnie rozmowa powinna zacząć się spontaniczni. Jeśli temat jest dla nas problemem i nie chcesz komentować, koniecznie powiedz o tym swoim rozmówcom. W przeciwnym razie zaczyna nas przytłaczać i niepotrzebnie się stresujemy. Kontrolowanie emocji jest bardzo ważne. Jeśli pozycja rozmówcy tylko nas denerwuje, pamiętaj, aby nie mówić w przypływie złości.

Negocjacja

Negocjacje to rozmowy, w których strony konfliktu dostrzegają potrzebę współpracy, starają się przezwyciężyć dzielące je różnice i znaleźć wzajemnie satysfakcjonujące rozwiązanie. Proces negocjacji opiera się przede wszystkim na przedstawieniu i wspólnej ocenie argumentów przedstawionych przez strony. 

Metoda rozwiązywania konfliktów, w której strona trzecia (tzw. mediator) pomaga osiągnąć porozumienie akceptowalne dla skonfliktowanych stron. Mediatorem powinna być osoba zaufana przez strony konfliktu. Może to być albo ktoś zupełnie obcy klientowi, albo ktoś mu bliski (np. brat, siostra, przyjaciel). Celem mediacji jest stworzenie warunków do wzajemnego zrozumienia się stron i osiągnięcia dobrowolnego porozumienia, a nie narzucanie rozwiązania przez mediatora.

Exit mobile version